Monday 18 March 2013

Berurusan Dengan Pihak Berkuasa MPKB-BRI



Kronologi

25 Januari 2013
Bersamaan dengan aktiviti BJKB yang ke 5, seorang pegawai Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) mengadakan 'inspection' terhadap BJKB5 ketika itu. Beliau mengambil beberapa gambar aktiviti BJKB yang dipercayai untuk dijadikan report.

27 Januari 2013
BJKB telah berjumpa dengan Penolong Pengarah Landskap MPKB-BRI di pejabat beliau untuk berbincang mengenai prosedur supaya BJKB boleh terus menggunakan Taman Perbandaran Tengku Anis secara SAH disisi UNDANG-UNDANG. Beliau mengatakan yang BJKB perlu menghantar surat permohonan kepada YDP-MPKB-BRI untuk menggunakan TTA.

29 Januari 2013
BJKB menghantar surat kepada Yang Dipertua MPKB-BRI untuk memohon kebenaran menggunakan Taman Perbandaran Tengku Anis bagi tujuan perkongsian ilmu melalui medium buku jalanan [street library].

3 Mac 2013
BJKB dihubungi oleh Pegawai MPKB-BRI, mengatakan bahawa BJKB telah DIBENARKAN beroperasi secara SAH. Beliau juga meminta BJKB berjumpa dgn Pegawai Landskap yg directly incharges Taman Perbandaran Tengku Anis utk membincangkan secara lanjut mengenai BJKB.

13 Mac 2013
BJKB telah hadir ke pejabat Bahagian Lanskap MPKB BRI untuk berbincang dengan lebih lanjut mengenai aktiviti yang BJKB jalankan. Perbincangan berlangsung selama lebih kurang 30 minit bersama Ketua Unit Lanskap MPKB BRI secara keseluruhannya berjalan lancar. Beliau cuma ingin mengetahui dengan lebih detail mengenai aktiviti yang BJKB jalankan dan juga ingin memastikan agar aktiviti yang dijalankan tidak mengganggu orang awam. Juga tidak mengganggu gugat keadaan taman tersebut. Secara dasarnya, beliau tidak ada apa-apa halangan kerana kelulusan dari pihak atasan MPKB telah pun diberikan kepada BJKB. Malah beliau turut mencadangkan beberapa tempat lain disekitar Kota Bharu yang boleh dilakukan aktiviti buku jalanan ini. Di sekitar Taman Tengku Anis itu juga beliau ada mencadangkan beberapa lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai yang boleh BJKB lakukan aktiviti di situ.

No comments:

Post a Comment