Saturday 9 March 2013

Perpustakaan Awam @ BJKB


pada tanggal 7.3.2013, BJKB telah menghadiri musyuarat di Perpustakaan Awam Negeri Kelantan atas jemputan Pustakawan perpustakaan tersebut. Secara ringkasnya, pihak Perpustakaan Awam Negeri Kelantan berminat untuk bekerjasama dengan BJKB dalam memeriahkan acara buku jalanan.
---------
----------------
--------------------------
--------------------------------------
-----------------------------------------------

[cerita sebelumnya]


Pada 5 March 2013, Dhani telah mendapat panggilan dari Pustakawan Perpustakaan Negeri Kelantan yang menjemput BJKB untuk menghadiri meeting pada hari Khamis [7.3.13] jam 2.30 petang. Jemputan meeting ini adalah tindakan susulan mereka yang berminat untuk bekerjasama dengan BJKB setelah mereka terinspirasi dengan apa yang BJKB lakukan.

Sebetulnya, Dhani telah mendapat sedikit gambaran mengenai apa yang mereka ingin bincangkan dalam meeting pada 7.3.2013 tersebut. Jadi, Dhani mencadangkan agar warga BJKB duduk bersama mengadakan short meeting sebagai persediaan untuk meeting bersama pihak library kelantan. Seruan short meeting bersahut. Pada hari Rabu malam Khamis, satu meeting ringkas telah berlangsung di satu lokasi rahsia yang dihadiri oleh Rafidah, Puteri, Husnina, Rabiah, Kodi dan juga Azlan. Sambil-sambil minum, sambil sambil layan bola Kelantan lawan Maziya yang berkesudahan seri 1 sama, sambil-sambil bincang, sambil-sambil makan pizza, akhirnya kami sepakat meneruskan BJKB dengan apa yang ada sekarang. maksudnya, untuk apa jua sebarang kemungkinan dari pihak library Kelantan, pihak BJKB akan tetap dilakukan secara rock and roll tanpa sebarang syarat-syarat yang menghukum pada setiap hari Jumaat jam 5 petang. itu keputusan bersama.

Maka, hari yang dinantikan tiba. Kerana yang lain mempunyai komitmen masing-masing, Dhani hadir ke meeting berseorangan. Meeting yang bermula jam 2.30 petang dan berakhir pada jam 3.30 petang itu membincangkan beberapa perkara penting. Antaranya adalah:

1] Pada dasarnya, pihak library kelantan ingin turut bersama BJKB dalam menjayakan buku jalanan pada hari yang sama. Namun, kerana BJKB beroperasi pada hari Jumaat dan library kelantan pula bercuti pada hari tersebut, maka mereka terpaksa melakukan aktiviti ini pada hari Sabtu. jadi, persetujuan yang dicapai di sini ialah: 
- BJKB melangsungkan acara ini pada hari Jumaat minggu pertama dan ketiga, 
- manakala pihak library Kelantan akan melangsungkannya pada hari Sabtu minggu kedua dan keempat.

2] Mengambil pengalaman dari BJKB, pihak library Kelantan akan menjayakan aktiviti ini seperti mana yang BJKB lakukan. dengan kata lainnya, library kelantan akan "copy paste" apa yang BJKB lakukan. :)

3] Oleh kerana library Kelantan merupakan sebuah agensi kerajaan, jadi, mereka sangat terikat dengan akta-akta tertentu. Dengan kata lainnya, mereka akan beroperasi seperti apa fungsi mereka diwujudkan seadaanya. Dengan kata lain lagi, untuk sesetengah perkara, mereka tidak boleh menjadi rock and roll seperti BJKB. mereka akan tetap menjadi rasmi seperti apa yang kita kenal mereka.

Jadi, itu je lah kot yang nak diceritakan kat sini. Diharapkan dengan kerjasama ini dapat mewujudkan satu environment yang positif. Setidak-tidaknya dengan kerjasama ini kita tahu: SETIAP MINGGU AKAN ADA BUKU DISEDIAKAN DI TAMAN TENGKU ANIS. dan ini sesuatu yang positif yo!






No comments:

Post a Comment